by
on
under
Permalink

Kost under graviditeten

Det är alltid viktigt att sträva efter god kosthållning, men det finns ytterligare anledningar att titta extra noga på kosten när man är gravid. Vad man ska och inte ska äta är två frågor vars svar man absolut bör veta.

Medan man behöver mer näring än normalt under graviditeten ska man inte tänka sig att man ”måste äta för två”. Det man behöver mer av är huvudsakligen mineraler och vitaminer. Ökar man även mängden kalorier man tar in kommer man också gå upp i vikt mer än man borde.

För att illustrera detta kan man säga att den ökade mängden mat kan se ut som följande:

  • Första trimestern: en frukt extra
  • Andra trimestern: ett matigt mellanmål och en frukt extra
  • Tredje trimestern: två matiga mellanmål och en frukt extra

Olika livsmedel innehåller ju olika sammansättningar av näringsämnen. För att då få i sig den näring man behöver under graviditeten är det viktigt att äta en varierad kost. Livsmedelsverket rekommenderar bland annat att man bör äta:

  • 500g frukt och grönsaker varje dag.
  • Fisk 2-3 gånger i veckan. Se dock till att det är rekommenderad fisk.
  • 5 dl lättmjölk, naturell lättyoghurt eller naturell lättfil varje dag.
  • Kyckling, kött, bönor, ärtor, linser eller ägg varje dag.
  • Potatis, ris, pasta, bulgur, bröd eller liknande varje dag. Satsa gärna på fullkornsvarianter.
  • Lättmargarin på smörgås och flytande margarin eller olja vid matlagning.
  • Drick rikligt med vatten

Under graviditeten får kroppen ett drastiskt ökat behov av specifikt två näringsämnen: vitamin B12 och järn. Medan dessa återfinns i en del livsmedel är det många som tycker det är enklare att ta dem som kosttillskott för att garantera att man tillgodoser det ökade behovet. Vitamin B12 är även känt som folsyra och går att hitta i tablettform.

Viktuppgång är en naturlig del av graviditeten, men det är bra att veta mer om den förväntade viktuppgången och hålla ett öga på vågen under hela perioden.

Posted in |